KOM OP I HELIKOPTEREN (og glem vanetænkning)

Der er mange udfordringer i at lave den optimale Strategiske plan – og en af de største er, at der ikke bruges tid nok til at være kreativ – at arbejde med at lære af fortiden – at prøve at få det bedste billede af fremtiden – og på at skabe de stærkeste og mest unikke aktiviteter, der kan give os den bedste konkurrenceprofil!

Vi har så travlt med at se slutresultatet af processen – se målet og udfylde templates med mål, aktiviteter og KPI´er, at vi glemmer at bruge tid på det væsentlige – at forstå det fremtidige marked – at vurdere og diskutere forskellige muligheder og værktøjer. Jeg siger ikke det er alle der ikke får arbejdet eller brugt nok tid på dette, men både da jeg arbejdede med strategi i store, internationale og professionelle virksomheder (de 2 var verdens førende indenfor deres branche) og i mit arbejde som konsulent, er jeg ofte blevet forundret over, hvor lidt tid i processen der egentligt bruges på at tænke og arbejde strategisk.

Hvis din virksomhed ikke sørger for at forstå udviklingen i markedet og hele tiden at udnytte muligheder for optimering, risikerer man at blive irrelevant – at markedet forsvinder – at konkurrenter overtager – eller at en ny teknologi betyder at du ikke er konkurrencedygtige mere… men tænk hvis du hele tiden kunne følge og forudsige optimalt? – så ville du vinde!

For at give et godt billede af det der er behov for, plejer jeg at opfordre til ”AT MAN KOMMER OP I HELIKOPTEREN minimum en gang hvert år!

Trækker stikket – en eller 2 dage – glemmer templates der hæmmer kreativiteten – prøver at se frem og tager de uformelle, vigtige diskussioner og diskuterer hvad der kommer til at ske, hvad det kan betyde for ens forretning – hvilken udvikling man tror på og hvordan man bedst styrer – bring kreativiteten i spil. Få set verden og ens forretning fra oven eller udefra om man vil.

Det du skal igennem er det der får indflydelse på din forretning fremover: Omverdenen til markedet, trends, efterspørgslen, kunderne, beslutningsprocesserne, konkurrencen og de nære konkurrenter og ikke mindst muligheder i værktøjer/midler i din salg og markedsføring!

Når man så har været oppe i helikopteren, har man gjort alt det man kan for at se ind i fremtiden og bedst muligt kender det landskab, man skal styre igennem for at få succes og blive vinder!

Overordnet set kan man køre denne del af processen på mange måder:

Man kan køre en åben proces hvor man diskuterer fortiden – hvad gik godt/dårligt? Hvad sker der de næste år der påvirker os? Etc. Og prøver at samle det til en ramme for at udarbejde den nye plan,

Eller man kan arbejde med en klar ramme, hvor man allerede på forhånd har defineret, hvilke områder der normalt påvirker en. Det giver en grundig beskrivelse af de mere kendte, men kan ”misse” f.eks. hvis man får konkurrence fra nye industrier – nye måder at opfylde behov på…

Endelig kan man arbejde med mere åbne spørgsmål som eks. ”Hvad skal jeg stoppe med at gøre hvis jeg vil vinde fremover” eller ”Hvis jeg var direktør for min største konkurrent, hvordan ville jeg udkonkurrere mit nuværende firma?” Denne proces er kreativ, men det er ikke sikkert man får alt relevant med!

Og man kan selvsagt kombinere metoder – hvad der nu passer bedst – jeg plejer selv at skræddersy min tur i helikopteren ud fra en fast ramme og tillagt spørgsmålsmetoden. Det sikrer jeg kommer hele vejen rundt og samtidigt er kreativt – kommer helt op i helikopteren.

Held og lykke i processen! Husk Helikopteren! Så bliver det dig der kommer ud som vinder!

Kontakt

Havebovej 17
3450 Allerød

T: 29 66 38 39
E: oas@growthpartner.dk

CVR: 34249202

SAMARBEJDSPARTNERE

Udenrigsministeriet og Ambassader
Erhvervshuse
Vækstfonden
Dansk Tysk Handelskammer
Copenhagen Business School
Copenhagen Capacity
Brancheforeninger
Dansk Industri
Eksportforeningen
Eksperter indenfor digitalisering m.v.

×
Menu
Ring
Skriv

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk