Så er det strategitid !

Hvorfor ? Hvornår ? Hvordan ?

Hvis du ikke allerede har opdateret eller nyudviklet din strategi for de kommende år er det på tide at komme i gang, hvis du vil udnytte dine muligheder maksimalt og styre din udvikling!

Hvorfor?

Jeg hører nogle gange argumentet at udviklingen går så stærkt og er så uforudsigelig, at det ikke betaler sig at lave en strategi, der skaber rammen for de kommende 3 til 5 år – jeg er komplet uenig! Det kan altid betale sig at gøre status over udviklingen til nu – forsøge at skabe det bedste billede af udviklingen fremover – og at skabe den optimale plan for hvordan du skal udvikle dig fremover. Ja, man risikerer at der er ting der ikke udvikler sig som forventet, men det er bedre end slet ikke at forsøge at skabe en strategi!

Strategi er for mig at stoppe op. Vurdere hvor du er. Lære af den udvikling der er sket siden sidst lavede strategi – hvilke planer og forventninger havde du? – hvad gik efter forventning? – hvad gik ikke som du troede.  Hvilken lære kan jeg bringe videre i den nye planlægning!

Dernæst bør du forsøge at vurdere, hvordan omgivelserne for din forretning vil udvikle sig i den kommende strategiperiode? Vurdere hvordan konkurrencen vil udvikle sig?

Og når du således har lært af fortiden og vurderet fremtiden, er det tid for dig til at udvikle, hvordan du bedst positionerer dig – hvilke strategi skal du følge for at få maksimal succes!

I overskrift er det hvorfor du skal tage tid fri minimum én dag hvert år til strategi – Kom op i helikopteren – og se klart på fremtidige muligheder og skab din fremtid! Den bedste fremtid du kan få!

Hvornår?

Det enkle svar og kryptiske svar er – så tidligt så du maksimalt kan styre din forretning fra starten af et forretnings år! Det vil sige være 100% færdig og klar med den operationelle plan absolut senest før starten af det nye år!

Og hvis du vil styre maksimalt og eks. sælger gennem distributører, må du tilpasse dig til deres cyklus – hvis du vil få maksimal attention og plads her må du være ude tidligt – jo tidligere – jo større er muligheden for at du kan styre!

Når man som jeg har arbejdet i større, internationale organisationer er der meget koordination mellem de enkelte led i firmaet og der er derfor behov for længere tid. Derfor har jeg fundet det optimalt allerede i foråret så småt at starte på planen, for at have det første udkast allerede før sommerferien i juni – inklusiv det første udkast til budget for det kommende år.  På det udkast kunne jeg så koordinere med de resterende dele af virksomheden og få aftalt forventning til salg og indtjening det kommende år. Og jeg kunne så starte forberedelsen af aktiviteter for det kommende år og dermed være på forkant med input og samtale med mine distributører. Og når du er på forkant får du størst mulighed for at påvirke hvordan du maksimalt markedsføres i kæden – de der komme sidst må tage hvad der er tilbage og dermed de dårligste forudsætninger – så jo tidligere du er ude jo bedre valgmuligheder – med større effekt!

Hvordan ?

Dette kommer jeg ind på i efterfølgende blogs. Men i overskrifter indeholder en god strategisk proces:

  • Et godt Review på den plan der sidst blev udarbejdet – på effekt af aktiviteter og på din omverden
  • En tur i helikopteren så du kan se frem og vurdere det fremtidige forretningsklima du skal kæmpe i
  • En god konklusion – SWOT – så der er klar basis for forretningsudvikling med definition af Must Win Battles . En god kreativ proces hvor du vender alle muligheder for de bedste aktiviteter
  • En klar videreførelse i en enkle tidsplan og så er det eller ”kun” at eksekvere – og vinde!

I de kommende blogs vil jeg dykke ned i de enkelte dele og give input til hvordan du får udviklet den bedste strategi og plan så du styrer udvikling og vinder i markedet på kort og langt sigt!

God fornøjelse med din strategiske plan!

Kontakt

Skovalleen 23
2880 Bagsværd

T: 29 66 38 39
E: oas@growthpartner.dk

CVR: 34249202

SAMARBEJDSPARTNERE

Udenrigsministeriet og Ambassader
Væksthuse bl.a. Hovedstaden, Sjælland og Midt
Vækstfonden
Dansk Tysk Handelskammer
Copenhagen Business School
Copenhagen Capacity
Brancheforeninger
Dansk Industri
Eksportforeningen
Eksperter indenfor digitalisering m.v.

×
Menu
Ring
Skriv

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk